کد مطلب:5860 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:122

مطلبی درباره منابع تحقیقی
كتاب كه نموداری از اندیشه و نمایان گر نحوه تفكر و میزان دانایی اندیشمندان است ، منبع و مرجعی است كه می تواند ما را با اندیشه ها آشناتر سازد و در دانایی و آگاهی مسلطتر كند .

هر اندیشه را اندیشمندی بنیان نهاده و اندیشمندان با اندیشه های خویش شناخته و ارزیابی می شوند .

هیچ كتاب تحقیقی و مطلب علمی ، بدون مرجع نیست ؛ لذا پژوهندگانی كه از منابع پیرامون ، به نیكی بهره می گیرند ، بهتر می توانند اندیشه را رونق بخشند و با تسلط و توان علمی مطلوب ، اشتیاق خوانندگان را بیش تر سازند .

در این مجموعه، همواره سعی و تلاش بر این بوده كه مباحث از سرچشمه اصلی، یعنی با مراجعه به آیات نورانی قرآن و تفاسیر و كلمات ائمّه ی معصوم علیهم السلام و هم چنین كلمات فقهای بزرگوار و خوشه چینی از خرمن پرفیض و بركت آن ها صورت پذیرد، امّا قطعاً با این بضاعت مزجاة نتوانستیم آن گونه كه شایسته بود، به طرح مباحث بپردازیم و اذعان داریم كه تقدیم این مجموعه به پیشگاه گرامیان ارجمند، از باب «جِئْنا بِبِضاعَةٍ مُزْجاةٍ فَاَوْفِ لَنَا الْكَیْلَ وَ تَصَدَّقْ عَلَیْنا» می باشد كه به رغم دقّت فراوان، دارای نقصان و كاستی است. لذا خوانندگان ارجمند، اگر در این مجموعه به حُسنی برخورد نمودند، بی شك از زیور آیات نورانی قرآن كریم و گوهر بیانات ائمّه ی معصوم علیهم السلام و كلمات فقها و اندیشمندان اسلامی و نقص ها و كاستی ها از ما می باشد كه امید می رود با راهنمایی های بزرگواران، نقص ها و كاستی ها جبران گردد.

در این كتاب، علاوه بر ذكر منابعی كه در متن به تناسب ذكر گردیده ، در این قسمت نیز منابعی كه بسیاری از آنان در شمار كتاب های مرجع می باشند، آورده شده تا عزیزان، برای بهره بیش تر به آن ها مراجعه نمایند.

در پایان لازم است به مقام شامخ مؤلّفانی كه از آثارشان بهره گرفته شده و نیز فرزانگانی كه از محضر انورشان برای جامعیّت این مجموعه بهره مند بوده ، اعتذار و سپاس وافر، با كمال ادب و اخلاص، به پیشگاهشان تقدیم داشته ؛ به آن امید كه این سوء ادب را بر محمل نامیمون « سوء استفادت » ننهند ، بلكه در طریق صراط قویم « استوسع رحمة الله تعالی » دانند.